Błędy najczęściej popełniane w odniesieniu do treści:
- niejasna lub błędna definicja;
- parafrazowanie tematu zamiast udowadnianie go;
- przedstawianie opinii zamiast dowodów;
- zmiana tematu w trakcie debaty;
- używanie argumentów niepowiązanych z tezą;
- popełnianie błędów w argumentacji;
- mylenie znaczenia słów;
- zbyt częste cytaty;
- dowody nietrafnie dobrane do argumentów;
- brak repliki na argument przeciwnika;
- użycie błędnego argumentu do obalenia zasadnego argumentu przeciwnika;
- wykorzystanie zbyt małej ilości danych; dane pochodzące z niewiarygodnych źródeł;
- brak logicznego wynikania między założeniem a wnioskiem;
- opinia zamiast argumentu;
- argument trywialny w kontekście debaty.
Błędy najczęściej popełniane w odniesieniu do formy:
- nielogiczne rozwinięcie linii argumentowania;
- niewypełnienie przydzielonych zadań;
- brak podstawowych elementów wystąpienia;
- nie przestrzeganie limitu czasu.
Błędy najczęściej popełniane w odniesieniu do prezentacji:
- błędy językowe;
- niejasny przekaz;
- monotonny sposób mówienia;
- nadmierna lub niespójna gestykulacja;
- niedbała postawa;
- zbyt ciche lub zbyt głośne operowanie głosem.
Różne rodzaje błędów w argumentacji
- Argument ad hominem – argument skierowany jest przeciwko osobie, a nie temu, co ona mówi.
Przykład:
Nie ma Pan racji, podobnie jak wszyscy uczniowie.
- Błąd argumentowania z autorytetu – użycie na potwierdzenie jakiejś tezy tylko opinii eksperta.
Przykład:
Za sto lat grozi nam przeludnienie, gdyż tak twierdzi dr Kowalski z Sopockiej Szkoły Wyżsej.
- Argumentowanie z ogólnej opinii – użycie ogólnej, obiegowej opinii na potwierdzenie tezy.
Przykład:
Nie da się nigdy nie uderzyć dziecka. Przyznają to wszyscy rodzice.
- Argument oparty na tradycji – stwierdzenie, że dany pogląd jest słuszny, ponieważ tak było od lat.
Przykład:
Wybory do Samorządu Uczniowskiego powinny odbywać się w maju, ponieważ tak było zawsze.
- Argument ad ignorantiam – odwołuje się do niewiedzy dyskutantów. Za jego pomocą możemy udowodnić, że dane twierdzenie jest prawdziwe, ponieważ nie istnieją żadne racje, które mogłyby je obalić.
Przykład:
Bóg istnieje, bo nie ma żadnych dowodów na to, żeby było inaczej.
- Argument oparty na pochopnych wnioskach – przekonanie o słuszności tezy na podstawie jednego dowodu.
Przykład:
Tylko w dwóch krajach na świecie wprowadzono podatek liniowy, nie może być to więc dobre rozwiązanie.
- Argument dicto dimpliciter – dokonywanie nadmiernych uogólnień; brak dokładnego sprecyzowania uogólnienia.
Przykład:
Trzeba pić mleko, bo mleko jest zdrowe.
- Błąd kompozycji – założenie, że jeśli coś jest prawdziwe dla pewnej części, to musi być również prawdziwe dla całości.
Przykład:
Poziom nauczania w tym gimnazjum jest opłakany. Tak jest ze wszystkimi państwowymi szkołami w naszym mieście.
- Błąd podziału – założenie, że jeśli coś jest prawdziwe dla całości, musi być również prawdziwe dla jej części.
Przykład:
Kibice są wandalami; Krzysiek jest kibicem, więc z pewnością jest przestępcą.
- Argument post hoc – znajdowanie związków przyczynowo-skutkowych tam gdzie one w rzeczywistości nie zachodzą.
Przykład:
Za każdym razem, gdy jedziemy w góry, pogoda się psuje; z całą pewnością przywozimy ze sobą deszcz.
- Fałszywa analogia – porównywanie ze sobą zjawisk, które są do siebie podobne tylko pod pewnymi względami.
Przykład:
Zarówno aktorzy, jak i zawodowi politycy, występują publicznie, wygłaszając mowy. Aktorzy muszą się jednak uczyć swojego tekstu na pamięć, lecz politycy mogą korzystać z kartek, ekranów. Oni również powinni wygłaszać swoje przemówienia z pamięci.
- Błąd non sequitur – niezgodność pomiędzy przesłankami danego argumentu a jego wnioskiem.
Przykład:
Kinga mówi doskonale po francusku. Jego rodzice muszą być bogaci, bo na pewno wysyłali ją na prywatne lekcje tego języka.
- Argument ad misericordiam (odwołujący się do litości) – dyskutant porzuca właściwy spór, starając się odwołać do naszych uczuć. W ten sposób chce wywrzeć na nas presję do zmiany przekonań.
Przykład:
Należy podnieść podatki i rozdać pieniądze biednym, bo inaczej ich dzieci będą głodować.
- Argument ad personam – dyskutant porzuca właściwy spór i zaczyna opisywać faktyczne lub rzekome cechy swego przeciwnika. Dodatkowo obrażanie oponenta ma na celu wyprowadzenie go z równowagi, tak by utrudnić mu adekwatne reagowanie na przedstawiane argumenty.
Przykład:
Jak może Pan wypowiadać się na temat stanu wojennego? Przecież miał pan wtedy 5 lat!