Regulamin Turnieju Debat Oksfordzkich realizowanego w ramach projektu
„Turniej debat oksfordzkich szkołą kultury dialogu obywatelskiego na Pomorzu”
Celem turnieju jest popularyzowanie atrakcyjnych dla młodzieży wzorców komunikacji społecznej w formie debaty oksfordzkiej oraz upowszechnienie kultury dialogu publicznego bez agresji, z szacunkiem dla odmiennych poglądów i postaw społecznych.
I. Uczestnicy Debaty
1. W debacie biorą udział:
a) Marszałek – prowadzi całą debatę, decyduje która osoba ma prawo mówić, może przerwać przemowę, dba o kulturę słowa, poziom debaty, informuje wszystkich uczestników o jej wyniku i krótko ją podsumowuje,
b) Sekretarz – informuje przez określony znak, o:
-zbliżającym się końcu przemowy (60 sekund przed końcem),
-zakończeniu przemowy
c) Ekspert – ocenia aspekty techniczne przeprowadzanej debaty, przyznając punkty ujemne za ewentualne uchybienia,
d) Jury – przyznając punkty współdecyduje, wraz z Ekspertem, która szkoła przeprowadziła debatę najlepiej, czyli która strona debaty była lepsza.
e) Mówcy – 4 Mówców po stronie Propozycji, 4 Mówców po stronie Opozycji:
– pierwsi Mówcy mają za zadanie zdefiniować tezę debaty oraz podać kilka najważniejszych argumentów,
– drudzy Mówcy mają za zadanie podać nowe argumenty rozszerzając stanowisko strony + mogą odnieść się do wypowiedzi oponentów,
– trzeci Mówcy mają za zadanie przede wszystkim podważać argumentację strony przeciwnej,
– czwarci Mówcy mają za zadanie przede wszystkim podsumować całą argumentację swojej strony, mogą ewentualnie podać dodatkowe argumenty,
II. Przebieg Debaty
1. Debata toczy się wokół określonej tezy, której broni strona Propozycji, a którą próbuje obalić strona Opozycji. Teza powinna być jasno i jednoznacznie sprecyzowana. Teza nie może przyjąć formy pytania (np. Czy studia są potrzebne?) czy być formą wyboru (np. Studia czy praca). Teza musi opowiadać się za konkretną postawą (np. Studia są najlepszą drogą rozwoju osobistego).
2. Struktura debaty:
- Debatę zawsze rozpoczyna 1 Mówca strony Propozycji. Następnie, naprzemiennie wypowiadają się Mówcy poszczególnych stron (1 Mówca P-1 Mówca O – 1 Mówca P- 2 Mówca O etc.) Debatę zawsze kończy 4 Mówca strony Opozycji.
- Każdy z Mówców ma 4 minuty na swoje wystąpienie. W tym czasie musi wygłosić swoją przemowę oraz przyjąć odpowiednią liczbę pytań/informacji. Czas nie jest zatrzymywany.
- Ostanie 30 sekund każdego z wystąpień jest tak zwanym „czasem chronionym”. Oznacza to, że w pozostałym czasie wystąpienia dopuszczalne jest kierowanie zapytań do Mówcy. Sekretarz sygnalizuje pozostałym uczestnikom debaty oraz publiczności rozpoczęcie czasu chronionego.. Jeśli chęć wprowadzenia pytania/informacji zostanie zasygnalizowana wcześniej, Mówca ma obowiązek udzielania głosu oponentowi (jeśli nie uczynił tego wcześniej dwukrotnie). W sytuacji, w której sygnalizacja zostanie poczyniona wcześniej, a Mówca przeczeka do czasu chronionego i nie przyjmie pytania, zostanie ukarany punktami ujemnymi.
- Każda przemowa musi rozpocząć się krótką inwokacją skierowaną do Marszałka, strony przeciwnej i publiczności (wszystkie trzy podmioty powinny zostać powitane. Rozpoczynając od Marszałka, a następnie w dowolnej kolejności) np.: „Panie Marszałku, Szanowni Oponenci, wspaniała publiczności” lub „Panie Marszałku, droga Publiczności, szanowni Oponenci”.
- Każdy Mówca podczas swojej wypowiedzi musi przyjąć co najmniej 2 pytania/informacje od strony przeciwnej (jeżeli takowe padną). Orator komunikuje chęć zadania pytania/informacji poprzez podniesienie ręki. Podczas swojej przemowy, to Mówca decyduje od kogo chce przyjąć pytanie/informację poprzez wskazanie ręką odpowiedniej osoby. Wyznaczona osoba wstaje i rozpoczyna krótką inwokacją: „Panie Marszałku pytanie/informacja”. Następnie zadaje pytanie lub podaje informację (krótko – maksymalnie 10 sekund). W przypadku zbyt długiego pytania/informacji Marszałek może przerwać wypowiedź (W sytuacji, w której wygłaszana jest informacja/pytanie i jest ono w odczuciu Marszałka dłuższe niż 10 sekund Marszałek wygłasza formułę „dziękuję Panu/Pani” (lub inną, sygnalizującą odebranie głosu), co oznacza dla eksperta sygnał do obligatoryjnego odjęcia punktów za niewłaściwe sformułowanie pytania/informacji. Jeżeli Mówca, który zadał pytanie, chce odnieść się do wypowiedzi osoby spytanej musi ponownie podnieść rękę. Nie może samowolnie wypowiedzieć się podczas przemowy przeciwnika (polemika spowoduje przyznanie punktów ujemnych).
- Na Mówcy spoczywa obowiązek śledzenia chęci zadania pytania/informacji przez stronę przeciwną. Oznacza to, że w sytuacji, w której Mówca dostrzega, że oponent waha się, czy wprowadzić pytanie/informację bezpieczniej jest udzielić głosu stronie przeciwnej. Niekiedy oponenci nie są wytrwali w utrzymywaniu rąk w górze, robiąc to zbyt krótko, by przemawiający mógł zareagować/dokończyć rozpoczęte zdanie. W takich sytuacjach Mówca powinien zachować czujność, zapamiętując nawet krótko sygnalizowaną chęć zadania mu pytania/informacji przez przeciwników. Reakcja nie musi być natychmiastowa – Mówca może po zakończeniu danej części swojej przemowy zapytać oponentów, np. „miał Pan do mnie jakieś pytanie?” Pytanie zostaje uznane za przyjęte, gdy Mówca poinformuje, że odpowie na nie później inny wskazany Mówca (ma odpowiedź w swoich argumentach). Jeśli to nie nastąpi pytanie będzie uznane za odrzucone.
- Mówca udziela głosu tylko stronie przeciwnej (tym samym nie jest możliwe zgłaszanie pytań i informacji oraz udzielanie głosu zawodnikom swojej drużyny).
- Uczestnicy debaty muszą zwracać się do siebie używając formy „Pan/Pani”.
- Po przemówieniach wszystkich Mówców (po obu stronach) Marszałek zarządza debatę „z sali”, w której głos zabiera publiczność (max. 10 minut). Mówcy reprezentują na przemian strony Propozycji i Opozycji. Rozpoczyna Mówca występujący po stronie Propozycji. Debata z sali trwa do wyczerpania się chętnych Mówców po danej stronie, jednakże Marszałek może ograniczyć ilość Mówców „z sali”. Mówcy „z sali” mają nie więcej niż 30 sekund na swoje wystąpienia.
3. Marszałek kończy i ogłasza głosowanie wśród publiczności,
4. W głosowaniu bierze udział cała publiczność-sędziowie, opowiadając się za stroną Propozycji bądź Opozycji. Sekretarz podlicza głosy, a Marszałek ogłasza zwycięzcę debaty
5. Po zakończonej debacie następuje przerwa, podczas której poszczególni jurorzy przyznają punkty, które sumuje później ekspert przy uwzględnieniu przyznanych przez siebie punktów ujemnych.
III. Wynik i punktacja
- Decyzja o wyniku debaty podejmowana jest przez jury oraz eksperta.
- W skład jury wchodzą min. 3 osoby. Każdy z jurorów ma do dyspozycji maksymalnie 10 pkt, które rozdziela pomiędzy dwie strony (w ramach przyznawanych punktów nie można wskazać remisu). Sędziowie posiłkują się w formułowaniu oceny wystawianiem tzw. „małych punktów”. Juror ocenia całą debatę tylko i wyłącznie przez pryzmat własnych, subiektywnych odczuć, które nie muszą być oparte o specjalistyczną wiedzę.
- Aspekty techniczne dotyczące debaty ocenia ekspert, przyznając punkty ujemne za niedostosowanie się do zawartych reguł.
- Wynik debaty jest sumą punktów jurorów oraz eksperta.
- Ocena jurorów nie podlega dyskusji. Juror nie musi podawać przyczyn swojej decyzji.
- Ocena eksperta nie podlega dyskusji. Ekspert musi wyjaśnić powody przyznania ujemnych punktów.
IV. Przebieg turnieju
- Turniej zorganizowany zostaje metodą pucharową. Drużyny do poszczególnych rozgrywek dobierane będą poprzez losowanie.
- W pierwszym dniu odbędzie się 5 rozgrywek – debat, w których udział weźmie 10 drużyn. Drużyna wygrywająca rozgrywkę przechodzi do dalszego etapu turnieju
- W drugim dniu turnieju odbędą się rozgrywki półfinałowe oraz finał.
- Pary szkół oraz tezy poszczególnych rozgrywek zostaną przedstawione uczestnikom przed turniejem.
- O wystąpieniu drużyny „za” lub „przeciw” tezie decyduje losowanie przeprowadzone przez Organizatorów 15 minut przed debatą.
- Drużyna z składa się z 10 osób, w tym 6 zawodników rezerwowych.
- Drużyna przystępuje do pojedynku w składzie 4 osób.
V. Postanowienia końcowe
- Kwestie nieujęte w regulaminie rozstrzygają Organizatorzy.
- Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany regulaminu w przypadku wystąpienia zdarzeń nieprzewidzianych.
- Wszelkie wątpliwości dotyczące przebiegu reguł debaty oraz systemu rozgrywek rozstrzygają organizatorzy.
VI. Punkty ujemne przyznawane przez eksperta
ASPEKT TECHNICZNY | PUNKTY |
Nie przestrzeganie ról przypisanych poszczególnym Mówcom Mówcy powinni ściśle przestrzegać przypisanych im ról. I tak: 1 rozpoczyna definiując tezę swojej strony i przedstawia argumenty, 2 rozwija argumentację poprzednika odnosząc się również do stanowiska oponentów, 3 przede wszystkim podważa argumentację strony przeciwnej, 4 musi podsumować całą debatę. Każdy Mówca, który nie wypełni swojej roli, uzyska punkty ujemne na poczet całej drużyny. |
-3 |
Przekroczenie dopuszczalnego czasu mowy Każdy z Mówców ma określony czas na swoją wypowiedź. W sytuacji, w której czas Mówcy się skończył (oznajmiony sygnałem dźwiękowym), Mówca upoważniony jest tylko i wyłącznie do podziękowania za debatę. Każda inna wypowiedź nie mająca charakteru podziękowań zostanie potraktowana jako złamanie regulaminu i karana punktami ujemnymi. |
-2 |
Nie przyjęcie odpowiedniej liczby pytań Każdy z Mówców podczas swojej wypowiedzi musi przyjąć co najmniej 2 pytania/informacje. |
-2 |
Brak odpowiedniej formuły grzecznościowej Każdy z Mówców rozpoczynając swoją mowę musi wygłosić odpowiednią formułę grzecznościową, w ramach której zwróci się do Marszałka, drużyny przeciwnej oraz do publiczności (np. Szanowny Panie Marszałku, drodzy oponenci, wspaniała publiczności). Brak formuły lub pominięcie któregoś z podmiotów, skutkuje punktem ujemny. Przywitanie rozpocząć trzeba od Marszałka, natomiast kolejność powitania przeciwnika i publiczności leży w gestii Mówcy. |
-1 |
Zabieranie głosu bez pozwolenia Marszałka Bez pozwolenia/wskazania marszałka, żaden z Mówców nie może prowadzić dialogu, monologu, słownej sprzeczki ze stroną przeciwną. Jeżeli Mówca odezwie się mimo to – otrzyma punkty ujemne na poczet całej drużyny. |
-2 |
Nieumiejętna wypowiedź w formie pytania/informacji Każdy z Mówców podczas debaty ma prawo zgłaszać pytania/ informacje – sygnalizuje to podnosząc rękę. Muszą mieć one zwięzłą formę i być jak najbardziej konkretne (maksymalnie 10 sekund). Musi do tego uzyskać zgodę aktualnie przemawiającego Mówcy. W tym wypadku wstaje, zwraca się do Marszałka: Szanowny Marszałku, pytanie/informacja (w zależności od wybranej formy) i krótko mówi, następnie siada. Każda inna forma, oraz odebranie głosu przez Marszałka, oznacza przyznanie punktu ujemnego. |
-1 |
Rozmowa podczas wypowiedzi strony przeciwnej Podczas debaty głos ma zawsze 1 osoba. Członkowie jednej drużyny mogą między sobą wymieniać informacje jedynie w formie pisemnej. |
-1 |
AD PERSONAM Podczas debaty niedopuszczalne jest używanie argumentów ad personam. Bezpośredni atak personalny będzie skutkował punktami minusowymi na poczet całej drużyny. |
– 5 |
Źródło: Klub Debat Oksfordzkich UAM